De winkels liggen alweer vol met heerlijke paaseitjes maar de beroemdste van allemaal is misschien wel het ei met verrassing, de Kinder Surprise. Dat is een Italiaanse uitvinding want daar worden ook grote eieren voor grote mensen met kadootjes gevuld.  ‘Maak van iedere dag een Paaszondag,’ was het motto van Michele Ferrero. Hij liet zich in 1974 inspireren door de Italiaanse paastraditie en bedacht de beroemde Kinder Surprise. Eitjes met een zachte melksmaak en twee dunne laagjes chocolade. Erin het bekende gele coconnetje met een speeltje. In de eerste jaren waren dat metalen figuurtjes, maar om de kinderen nog meer plezier te geven, kwamen er mini-bouwpakketjes. Zo waren ze even zoet en werd een nieuwe industrie geschapen voor ontwerpers op microniveau. Eind jaren 80 bedacht Ferrero een serie voor zijn speelgoedjes en poppetjes, wat leidde tot een verzamel-hit. De eieren gingen de hele wereld over en al snel werden ook overal verzamelbeurzen georganiseerd. Je moest en je zou de serie compleet hebben! Ook in Nederland stonden fanatici elkaar naar het leven. Sommigen hadden duizenden figuurtjes gespaard! Klinkt bizar misschien, maar tegenwoordig heeft Ferrero al ruim 30.000 verschillende surprises uitgebracht en ieder jaar komen er weer een paar honderd speeltjes bij. Het heeft de chocolademaker geen windeieren (…) gelegd, want hij stierf in februari vorig jaar op 89-jarige leeftijd met dik 20 miljard euro op de bank als een van de rijkste Italianen. Het 40-jarig bestaan van Kinder Surprise werd in 2014 overigens gevierd met het meest bijzondere poppetje ooit. Onder de grootste fans werd een 3D-versie verloot van de gelukkige winnaar. Hij kreeg zichzelf als poppetje in een surpriseei. Niet in Nederland, vreemd genoeg. Hier ging de verjaardag in betrekkelijke stilte voorbij. Wist u overigens dat Ferrero nog steeds een familiebedrijf is? Vanuit het hoofdkantoor in Pino Torinese houdt Giovanni Ferrero junior namens de derde generatie de teugels van zijn chocoladefabriek strak in handen. En nog altijd zijn de eitjes (jaarlijks 1,5 miljard), de pasta (Nutella) en de bonbons (Ferrero Rocher en Mon Chérie) de grote, zoete pijlers. Ilegaal in Amerika Het ei van Ferrero werd dus wereldwijd een succes maar niet in Amerika. Daar is het invoeren en verkopen en van Kindersurprise illegaal. Een ei in de koffer kan tot een maximale boete van $ 2.500 leiden. Jaarlijks worden er 25.000 onderschept! Volgens de Amerikanen zijn de kleine onderdeeltjes van het speeltje niet veilig voor kleine kinderen.

Sourced through Scoop.it from: www.ilgiornale.nl

See on Scoop.itGood Things From Italy – Le Cose Buone d’Italia